God of War: odkrywanie Midgardu – recenzja dodatku

God of War midgard

Rozmawialiśmy już o różnych mitologicznych postaciach i wydarzeniach, które leżą u podstaw nowych przygód Fantoma ze Sparty w God of War, ale nie poruszyliśmy jeszcze tematu otoczenia, w którym te wydarzenia ożywają. Postanowiliśmy więc dziś zagłębić się w „środek”, w którym toczy się (i będzie się toczyć) większość konfrontacji w ramach nowej linii fabularnej God of War.

Bez dalszych ceregieli, poznajmy Midgard.

Mitologiczne początki midgardu

Okoliczności, które doprowadziły do powstania Midgardu (dosłownie „środkowego Śródziemia”, wyrażenie rozsławione przez Tolkiena dzięki jego literackiemu uniwersum), są bardzo podobne do tych z kilku innych mitów, które leżą u podstaw folkloru większości ludów pochodzenia protoindoeuropejskiego, ale pozostają niezwykle fascynujące.

Trzej bracia, Odyn, Vili i Vé, zabili „złego” mrozoodpornego olbrzyma Ymira, zabrali jego ciało i zanieśli je do centrum Ginnungagap („otchłań otchłani”, częściej kojarzona z centrum wszechświata, w wyobrażeniu ludów germańskich). Jego ciało stało się ziemią, jego krew – rzekami i jeziorami, jego kości – górami, jego włosy – drzewami, a jego mózg – chmurami.

Następnie trzej bracia wykorzystali krew do stworzenia morza, które miało opasać zieloną Ziemię i oddzielić ją od wrogich terytoriów Muspellheimr i Jotunheimr, zamieszkanych odpowiednio przez rody ognistych i mroźnych olbrzymów, zaprzysięgłych wrogów bogów. To tutaj w przyszłości zamieszka Jormungandr, wąż, który okrąża świat.

Następnie wzięli czaszkę Ymira i umieścili ją nad ziemią, tworząc sklepienie niebieskie, podtrzymywane przez czterech krasnoludów: Austri, Vestri, Norðri i Suðri (reprezentujących cztery punkty kardynalne). Iskry wyrzucane z królestwa ognia Muspellheimr dały początek ciałom niebieskim, które zamieszkują niebo, dając początek rozróżnieniu między dniem a nocą.

Wreszcie, aby uchronić to nowe królestwo (gdzie zbiega się także Bifrost, legendarny most łączący krainę ludzi z Asgardem) przed furią olbrzymów, trzy bóstwa umieściły wokół niego rzęsy wielkiego Ymira, tworząc w ten sposób nieprzeniknioną fortecę, która przyjęła nazwę Midgard.

Podczas wydarzeń Ragnaroku Midgard zostaje zniszczony przez siły zła. Najpierw wąż Jormungandr przebudzi się z oceanu, uwalniając swój ogon z więzów i wywołując powodzie na całym świecie, a następnie dusząc powietrze swoją miazmą.

Następnie, po krwawej bitwie na polu zwanym Vígríðr, Surtr podpali swoim mieczem ziemię. Midgard zapadnie się pod wodę, by wynurzyć się ponownie, bardziej bujny niż kiedykolwiek, gotowy do nowego cyklu życia.

Co to jest Midgard?

Wbrew temu, co sugerowano w ostatnim okresie „renesansu wikingów” w świecie rozrywki, Midgard nie pokrywa się z krainą ludzi. W tym przypadku termin ten odnosił się (przynajmniej pierwotnie) do „muru”, który chronił królestwo ludzi, Mannheimr, a nie do tego ostatniego.

Jednak, jak to często bywa, gdy tego rodzaju mity i legendy przekazywane są głównie ustnie, Midgard zajął miejsce Mannheimr w określeniu Ziemi jako zamieszkałego świata, odnosząc się do greckiej ekumeny (czyli terytorium znanego człowiekowi i przez niego zamieszkiwanego) i krystalizując się w anglosaskim Middangeard, które później przekształciło się we współczesne Śródziemie.

Midgard w grze God of War

Podczas pierwszej przygody Kratosa i Atreusa, Midgard stanowi główne terytorium, na którym rozgrywa się akcja. Można powiedzieć, że jest to punkt styku Dziewięciu Królestw, w którym świątynia Týra służy jako łącznik, który je spaja.

W rozdziale 2018 Midgard jest praktycznie niezamieszkany, także z powodu pojawienia się nieumarłych i Draugrów, którzy mogą swobodnie wędrować z powodu zniknięcia Walkirii, skazanych przez Odyna na życie w fizycznym zamknięciu. Pojawienie się Jormungandra doprowadziło ponadto do nagłego podniesienia się poziomu mórz i w konsekwencji zalania terenów zamieszkałych przez ludzi (sytuację tę rozwiązują Kratos i Atreus, budząc węża).

W God of War Ragnarok nie ma wątpliwości, że Midgard powróci, aby odegrać główną rolę w eksploracji świata gry, ale nie możemy powiedzieć, w jakim stopniu. Jedną z nadziei jest na pewno eksploracja nowych krain (co, jak wynika z pierwszych zdjęć z gry, wydaje się być praktycznie pewne, jeśli nie przesądzone). W każdym razie z niecierpliwością czekamy na możliwość ponownego wysłuchania sugestywnych opowieści Mímira, gdy będziemy przemierzać rozległe i podstępne krainy ludzi.

Mamy nadzieję, że ta odkrywcza podróż przez Midgard spodobała się również Wam. Przypominamy, że poznaliśmy już sporo mitologii norweskiej (zapraszamy do nadrobienia zaległości w naszych artykułach poświęconych Thorowi, Mímirowi, Angrbodzie, Jormungandrowi, Týrowi, Freyi, Walkirii i Ragnarokowi), ale przed nami jeszcze długa droga, zanim będziemy mogli postawić słowo „koniec” naszej wyprawy. W międzyczasie czekamy na was w komentarzach, aby porozmawiać o tym i innych kwestiach związanych z wyczekiwanym God of War Ragnarok.

Similar Posts